Utseendehets män vs kvinnor
Vi har tidigare skrivit om hur det numera är mer accepterat för män att bry sig om sitt utseende än det tidigare har varit. Detta är självklart någonting som är positivt men samtidigt vill vi ju inte att det ska sluta för män som för kvinnor – där hetsen att alltid vara vacker och snygg är enorm.
Här är några siffror för hur det är för kvinnor med utseende:
- Cirka 30 procent av tjejerna mellan 16-24 år besväras av oro, ängslan och ångest. Mycket på grund av sitt utseende och känslan av att de måste se ut som modeller. För män ligger ungefär samma siffra på 13 procent.
- 48 procent av kvinnorna lider av stressymptom. För män är den siffran 33 procent.
- Ätstörningen anorexia är cirka 10 gånger vanligare bland tjejer än killar. Många killar kan känna stora påtryckningar att de ska vara muskulösa och starka, men det är ytterst få som insjuknar.
När man ser till saker som detta är det lätt att första att man inte kan jämföra den utseendefixering som drabbar kvinnor i jämförelse med män. Men vi måste även försöka förstå att den rätta vägen till ett jämställt samhälle inte är att göra män till objekt så som kvinnor är, det som snarare måste ske är att kvinnor slutar ses som objekt.
Varken män eller kvinnor bör objektifieras
En sak som tydliggör att kvinnan ofta ses som ett objekt är reklamerna som går världen över. Nu är kanske Sverige ett av de bättre länderna, vi har inte alls lika mycket sexistisk som andra länder. Men det finns, och i och med internet så påverkas ju även svenskarna av internationell reklam. Det finns någonting som kallas ”sälj-grej-med-tjej” och det kan verkligen visa på hur man faktiskt tar en produkt – vad som helst, kanske en klocka? – och säljer den genom att visa en naken tjej bredvid klockan.
Detta är även någonting som man har skrivit om i denna artikel och krönika från Sveriges Kvinnolobby, vilken är placerad i Aftonbladet. Så här står det:
Nu får det vara nog med sexistisk reklam Sveriges Kvinnolobby: I dag lanserar vi kampanjen Reklamera för att få branschen att ta ansvar Annons inför ett derby mellan AIK och Hammarby 2011. Annons inför ett derby mellan AIK och Hammarby 2011. Vi omgärdas av reklam fylld av stereotypa könsroller som ger en snäv bild av hur en man och en kvinna ska se ut och vara. Män framställs i regel som aktiva, starka, och mäktiga – och är vanligtvis påklädda – medan kvinnor avbildas som passiva, svaga, sexualiserade och avklädda, som lockbete för att sälja varor.