Glasögonen kommer starkt
Glasögonen får kanske inte den uppmärksamhet de förtjänar när man diskuterar herrmode. Visst sätter många designers sitt namn på glasögonbågar, för det mesta tillverkade av Luxotica, och visst händer det att en del designers faktiskt verkligen designar ett par glasögon, på samma sätt som de designar ett plagg. För det mesta är det dock solglasögon som de designar, och solglasögon är kanske egentligen mer någonting som möjliggör aktivitet utomhus en ett synhjälpmedel.
Nåja, nu verkar något vara på väg att hända. TV-serier som Mad Men och The Hour, och Tomas Alfredssons filmversion av tv-klassikern Mullvaden, har ökat intresset för klassiska kläder och glasögon. Detta märks även i att klassiska märken som Moscot och Persol blir alltmer populära igen, och det startas bloggar som uteslutande handlar om glasögon.
Fler och fler modeföretag ger sig också in i glasögonbranschen. De italienska cashmerekungarna Loro Piana presenterade nyligen tre modeller i ett exklusivt glas framtaget för glidflygare. Det rörde sig förvisso om solglasögon, men de har redan visat att de menar mer allvar än många andra med sin satsning på ”occhiali”. Förhoppningsvis erbjuder de snart även vanliga glasögon. Allra roligast vore om de samarbetade med en optikkedja, som då kunde slipa deras kvalitetsglas till önskad brytning.